Wysoki kontrast
Menu

Strona - archiwum Koalicji Masz Głos, Masz Wybór

Zmień kraj – Wybory Parlamentarne 2007

zmienkrajidznawybory

Kampania „Zmień kraj, idź na wybory” adresowana była do ludzi młodych. Przeprowadziła ją  koalicja społeczna 21października w składzie: inicjatorzy – Forum Obywatelskiego Rozwoju, Fundacja im. Stefana Batorego, PKPP Lewiatan, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Szkoła Liderów i Forum Inicjatyw Pozarządowych – oraz ok. 150 organizacji pozarządowych z całej Polski. Agencja reklamowa PZL przygotowała – w oparciu o zamówione przez Fundację badania – dwie linie kreacyjne: „Zmień kraj, idź na wybory” oraz „Parlament – zrób to sam/sama”.

W ramach kampanii przygotowano reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe, które bezpłatnie emitowały największe stacje telewizyjne, i telewizje adresowane do młodzieży, rozgłośnie radiowe, dzienniki, tygodniki, liczne gazety regionalne oraz portale internetowe. Kampanię wspierały również inne media lokalne. Stronę www koalicji, która zawierała łatwe do pobrania materiały kampanii oraz informacje  jak głosować, odwiedziło 310 tys. internautów. Na stronie można było także przygotować baner z hasłem zachęcającym do udziału w wyborach (powstało ponad 51 tys. takich banerów).

Uczestnicy akcji Masz Głos, Masz wybór zorganizowali kilka lokalnych debat z udziałem kandydatów na posłów. Odbyły się one m.in. w Lubaczowie, Jeleniej Górze i Świebodzicach. Organizacje studenckie z Częstochowy przeprowadziły akcję Nie głosowałem i się wstydzę” – zachęcały studentów śląskich uczelni do głosowania rozdając samodzielnie zaprojektowane ulotki i dystrybuując plakaty. Plakaty i naklejki kampanii rozpowszechniali także uczniowie szkół zrzeszonych w projekcie Centrum Edukacji Obywatelskiej „Młodzi głosują“ oraz organizacje pozarządowe (łącznie wysłaliśmy materiały do 900 miejscowości).

Elementem kampanii były  prawbory studenckie przeprowadzone przez Fundację Projekt: Polska oraz Parlament Studentów RP i kilkanaście innych organizacji studenckich. Odbyły się w one 33 szkołach wyższych w 18 miastach i wzięło w nich udział 16 tys. 640 studentów, czyli kilka razy więcej niż w poprzednich latach. W prawyborach, przeprowadzonych przez projekt „Młodzi głosują“ Centrum Edukacji Obywatelskiej, w 1250 szkołach ponadpodstawowych uczestniczyło 230 tys. uczniów.

Frekwencja wyborcza była wyższa niż przewidywano i wyniosła prawie 54 proc. (dla porównania: w wyborach w 2005 r. – niecałe 41 proc,  w 2001 r. – 46 proc.). Była to najwyższa frekwencja  w wyborach parlamentarnych w Polsce od 1989 r. Dla przykładu: w grupie wiekowej 20-25 lat nastąpił wzrost z 31 proc. w 2005 r. do 46 proc. w 2007 r. W grupie 26-30 lat skok był jeszcze wyższy z 31 proc. w 2005 r. na 51 proc. w 2007 r. W badaniach Polskiego Generalnego Studium Wyborczego co piąty wyborca przyznał, że kampania „Zmień kraj, idź na wybory” miała wpływ na jego decyzję o udziale w głosowaniu (w przypadku najmłodszych odsetek przekonanych był jeszcze wyższy i wyniósł: 46 proc. w grupie wiekowej 18-19 lat i 35 proc. w grupie 20-25). Z kolei z badań Instytutu SMG/KRC wynika, że 69 proc. populacji powyżej 15 roku życia przynajmniej raz zetknęło się z materiałami kampanii.

Więcej informacji na temat kampaniiwww.for.org.pl/pl/zmien-kraj.