Strona - archiwum Koalicji Masz Głos, Masz Wybór
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, PRZYGOTOWUJĄC HAPPENING?
CIEKAWE PRZYKŁADY:
Przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku młodzi ludzie z 8 miejscowości (m.in. z Radomska, Krakowa, Gdańska) zachęcali przechodniów do pójścia do urn, przepowiadając im przyszłość. Mieszkańcy wyciągali z pudełka losy przekonani, że są to wróżby. A każdy los zawierał jedno z haseł: „Pójdziesz na wybory 7 czerwca”, „Będziesz rozważnie podejmował decyzje podczas wyborów 7 czerwca”, „Nie zapomnisz o oddaniu głosu w wyborach 7 czerwca”.
Młodzież przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku zorganizowała na rynku w Wodzisławiu Śląskim społeczny happening pod hasłem: „Budzimy świadomość”. Przygotowując się do wydarzenia, uczniowie pozyskali w Urzędzie Miasta informacje na temat prowadzonych w ich regionie projektów finansowanych bądź współfinansowanych przez Unię Europejską. Następnie samodzielnie robili zdjęcia tych miejsc i inwestycji – fotografie zostały wykorzystane na plakatach rozstawionych podczas akcji happeningowej na rynku miejskim. Na ziemi rozłożono gigantyczne niebieskie płótno wabiące najmłodszych – dzieci odciskały na nim swoje dłonie zanurzone uprzednio w żółtej farbie. Uczniowie uzyskali także zgodę właścicieli sklepów na oklejenie witryn na rynku samodzielnie przez nich przygotowanymi plakatami propagującymi udział w wyborach 7 czerwca.
Uczniowie zorganizowali happening na ulicach swojego miasta. Część z nich ubrana była w tradycyjne szlacheckie stroje, a część w barwy Unii Europejskiej. Młodzież niosła transparenty, na których widniały hasła zachęcające do pójścia na głosowanie: „Zmień nasz los – oddaj głos”, „Wyślij posła do Brukseli, aby wszyscy nas słyszeli”, „Na wybory dzisiaj czas, niech głos odda każdy z nas”. Podczas przemarszu szkolna orkiestra dęta grała utwór „Oda do radości”. Uczestnicy rozdawali przechodniom ulotki i kwiaty z bibuły.
Młodzi Europejscy Federaliści to paneuropejska organizacja młodzieżowa zrzeszająca entuzjastów integracji europejskiej. Przed wyborami europejskimi w 2009 roku zachęcali swoich członków do organizowania manifestacji ulicznych, w trakcie których rozdzwaniały się przynoszone przez uczestników budziki. Miało to symbolizować, że nadszedł czas na zmiany i oddanie swojego głosu w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Manifestacje z budzikami zorganizowano m.in. w Brukseli (Belgia), Berlinie (Niemcy), Nancy (Francja), Padwie i Lido di Camaiore (Włochy) oraz Budapeszcie (Węgry).
Przed wyborami europejskimi w 2009 roku Europejskie Forum Młodych, czyli platforma skupiająca 99 krajowych rad młodzieżowych oraz samorządów studenckich z obszaru Unii Europejskiej, prowadziła kampanię „Youth Votes!”. Jednym z najciekawszych przedsięwzięć była akcja typu flashmob organizowana przez jedną z najpopularniejszych wśród młodych ludzi stacji telewizyjnych, MTV, pod hasłem: „Can you hear me Europe?”. MTV zachęcała widzów do gromadzenia się na głównym placu swojego miasta (np. w Berlinie pod Bramą Brandenburską, w Pradze w Parku Stromovka) 30 kwietnia 2009 roku o godz. 15.30 i wykrzyknięcia hasła: „Can you hear me Europe”. Flashmoby organizowane w Berlinie, Pradze i Mediolanie były na żywo relacjonowane w MTV. Celem akcji było wzmocnienie w młodych poczucia, że ich głos ma znaczenie.
Źródło: Przewodnik po kampaniach profrekwencyjnych, Anna Samel, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014