Wysoki kontrast
Menu

Strona - archiwum Koalicji Masz Głos, Masz Wybór

KAMPANIE INFORMACYJNE

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, ORGANIZUJĄC AKCJĘ INFORMACYJNĄ?

  •  Zawartość – zastanówcie się, jakich informacji najbardziej potrzebują wyborcy przed głosowaniem. Czy mają to być informacje ogólne – o czasie i miejscu głosowania, czy może poszerzycie je także o przewodnik dotyczący komitetów wyborczych i nazwisk kandydatów? Możecie zacytować programy wyborcze poszczególnych opcji politycznych, jednak starajcie się, aby były one ze sobą porównywalne (dotyczyły tych samych kwestii i były mniej więcej tej samej długości). Musicie być obiektywni, więc zwracajcie uwagę na słowa – unikajcie wartościujących lub oceniających określeń, takich jak: „dobry”, „zły”, „najlepiej”, „najwięcej” itd.
  • Mapa lokali wborczycyh – ludzie często nie biorą udziału w wyborach, bo po prostu nie wiedzą, gdzie mogą zagłosować, co jest im do tego potrzebne (dowód osobisty i świadoma decyzja, kogo zamierzają wybrać), jak wygląda sam akt głosowania (co należy zrobić, aby głos był ważny). Proste ulotki lub plakaty ze wskazaniem miejsca głosowania i rozrysowaniem, kiedy oddany głos jest ważny, możecie rozdawać lub rozklejać nawet na terenie waszego osiedla.
  • Nowe (i stare) procedury wyborcze – kodeks wyborczy wprowadzony przed wyborami parlamentarnymi w 2011 roku określa nowe procedury ułatwiające udział w głosowaniu m.in. osobom niepełnosprawnym lub mieszkającym za granicą. Warto przypominać o nowych przepisach szczególnie tym wyborcom, których one dotyczą. Pamiętajcie też o informowaniu obywateli o możliwości głosowania poza miejscem zamieszkania (to dotyczy szczególnie waszych starszych koleżanek i kolegów studiujących w innej miejscowości) lub w innym lokalu wyborczym.
  •  Zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów można uzyskać w urzędzie gminy najpóźniej w ostatni dzień roboczy przed wyborami (na wniosek zgłoszony pisemnie, telefaksem lub elektronicznie).
  •  Aby dopisać się do spisu wyborców w miejscu obecnego pobytu należy na 5 dni przed wyborami składać pisemne wnioski w urzędzie gminy.

 

CIEKAWE PRZYKŁADY:

  •  Gimnazjum nr 7 w Elblągu

Uczniowie wzięli udział w miejskim festiwalu rodzinnym, podczas którego nosili transparenty z hasłami zachęcającymi do głosowania i rozdawali mieszkańcom ulotki z informacjami o wyborach.

  •  Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Mikołaja Kopernika w Wyrzysku

Młodzież przygotowała apel do pełnoletnich obywateli miasta o to, aby 7 czerwca udali się na wybory. Afisze z apelem rozwieszone zostały na słupach i tablicach informacyjnych w całej miejscowości.

  •  CIDEM, Francja

CIDEM to organizacja pozarządowa, która prowadzi regularne działania mobilizujące Francuzów do udziału w wyborach. Jej przedstawiciele przygotowują reklamy prasowe, radiowe, telewizyjne. Plakaty zachęcające do głosowania rozwieszają na parkingach, przystankach, stacjach benzynowych. Przed szkołami i na terenach kampusów uniwersyteckich organizują przed wyborami infokioski, w których można uzyskać informacje o tym, w jaki sposób głosować. Prowadzone we Francji kampanie koncentrują się na promowaniu komunikatu, że każdy głos się liczy.

 

Źródło: Przewodnik po kampaniach profrekwencyjnych, Anna Samel, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014