Strona - archiwum Koalicji Masz Głos, Masz Wybór
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, PROWADZĄC DZIAŁANIA W INTERNECIE?
CIEKAWE PRZYKŁADY:
Przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku Komisja Europejska w Polsce we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej zorganizowała konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych pt. „Nakręć się na wybory!”. Młodzi przygotowywali krótkie, minutowe filmiki, które miały przekonać niezdecydowanych do oddania swojego głosu w
eurowyborach. Spoty zamieszczano na jednym z serwisów filmowych (np. You Tube, Vimeo). Zgłoszone do konkursu filmy można obejrzeć na stronie: http://nakrecsienawybory.pl/
„Rock the Vote” to pozarządowa organizacja, która już od ponad 20 lat mobilizuje młodych Amerykanów do udziału w wyborach – jej działania zachęciły do rejestracji w spisie wyborczym ponad 5 mln młodych obywateli. Założyciele „Rock the Vote” wykorzystują muzykę i poparcie gwiazd popkultury oraz nowe technologie, aby dotrzeć do setek tysięcy młodych ludzi z apelem zachęcającym do głosowania. Każdego roku organizują obchody Dnia Demokracji (23 marca), podczas których w tysiącach szkół prowadzone są lekcje obywatelskie (symulacje wyborów i dyskusje), a w setkach stacji radiowych emitowane są audycje edukacyjne. Na swojej stronie internetowej przedstawiciele organizacji prowadzą portal informacyjny, na którym można uzyskać wszystkie informacje o wyborach. Przed ostatnimi wyborami prezydenckimi w USA umieścili w sieci spot reklamowy „Będę”, który obejrzało ponad 300 tys. ludzi na YouTube. http://youtu.be/4AeRFhwSYVQ
Organizacja młodzieżowa, która zachęca młodych do dzielenia się swoimi poglądami wyborczymi i inicjowania dialogu z politykami. Bite the Ballot nagrywa filmiki mobilizujące do udziału w wyborach, w których występują znani i lubiani przez młodych artyści. Organizacja popularyzuje wśród młodzieży akcję: „Zachęć 5 swoich znajomych do zarejestrowania się w wyborach i pochwal się tym na Facebooku” (w Wielkiej Brytanii funkcjonuje obowiązek każdorazowej rejestracji do spisu wyborców).
Inicjatywa obywatelska, w ramach której przed wyborami prezydenckimi w 2004 i 2008 roku po Stanach Zjednoczonych jeździł autobus, którego pasażerowie organizowali w setkach miast i miasteczek muzyczne wydarzenia na uniwersyteckich i szkolnych kampusach. W ramach kampanii wyprodukowano także zabawny spot promowany za pośrednictwem YouTube i MySpace, w którym występuje… zazdrosna wiewiórka: http://youtu.be/bflVvQ7qvqA. Jednak najgłośniejszą reklamą wyprodukowaną przez organizację był plakat, na którym znajdują się znane postaci (Christina Aguilera, Jonathan Bennett, Jessica Alba) ze związanymi/zaklejonymi ustami, a pod nimi znajduje się podpis: „Tylko ty potrafisz odebrać sobie głos” (oryg. „Only You Can Silence Yourself”).
Źródło: Przewodnik po kampaniach profrekwencyjnych, Anna Samel, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014